1850 OMNIA classic render (8)

Az évezred elején a leginkább elterjedt irodatípus az egyéni, vagy pár embert egy irodába rendező elosztás volt. Ez a klasszikus irodatípus a konzervatívabb társaságoknál még mindig jelen van. Ezután, a kétezres évek végén egyre inkább elkezdett divatba jönni a nyitott terű iroda, amelyben a munkavállalók egy légtérben, saját asztalaiknál dolgoznak. Ezek a nagy légterű helyiségek segítették a kommunikációt és a munkavállalói kapcsolatokat, de az ilyen elosztásra jellemző állandó zaj sokszor megnehezíti az elmélyült, fókuszált munkavégzést. A legújabb trend, ami napjainkban egyre gyakoribb, nem más, mint a rugalmas ülőhelykiosztású irodák.

Az utóbbi időszakban egyre elterjedtebbé vált a home office, a hibrid munkamód, és a részmunkaidős foglalkoztatás. Ha egy időben csak az összes munkavállaló egy része tartózkodik bent az irodában, nincs szükség minden egyes alkalmazott számára külön munkaállomást fenntartani.

Az ingatlanköltségek leküzdésére és a pazarolt négyzetméterek csökkentésére törekedve a vállalatok a hagyományos helyiségtulajdonlás helyett a megosztott, ki nem osztott terek lehetőségével kezdtek foglalkozni. Ez a stratégia szabadságot és rugalmasságot biztosít a munkavállalók számára, hogy olyan helyet válasszanak, amely a legjobban támogatja az adott pillanatban végzett munkájukat. Így kevesebb íróasztal is elegendő ugyanannyi dolgozó számára, és a felszabadult helyre akár egyéb bútortípusok is telepíthetőek.

A rugalmas ülőhelykiosztású munkahelyek előnyei

A rugalmas, előre meg nem szabott ülőhelykiosztást alkalmazó irodaelrendezésnek számos előnye van.  Az egyik legfontosabb a költségek optimalizálása. A kihasználatlan helyiségek gyakoriak a modern irodákban, ahol a munkavállalók a hét nagy részét utazással vagy távmunkával töltik. Ha nincs mindenkinek fix ülőhelye, akkor az üresen maradt teret más célra is fel lehet használni, például társalgó, pihenősarok, konferenciaterem berendezésére. Vagy kisebb irodahelyiség bérlése is elegendő lehet a cég számára.

Irodai társalgó vagy pihenősarok kialakításához az Antares Soft Seating kollekció tagjait ajánljuk. Az iroda hangulatától függően a hagyományosabb kinézetű MONTMARTE, a modern NOTRE DAME, vagy a minimalista, moduláris TRIO is kiváló választás erre a célra.

NOTRE DAME render (1)

Speciálisabb igényeket szolgál ki a beépített hangelnyelő akusztikus elemmel felszerelt NOTRE DAME lounge, és a RUBICO launge, valamint a MOK klubfotel, amely beépített konnektorral és USB töltővel rendelkezik.

 

A rugalmas ülőhelykiosztású munkahelyek hátrányai

A munkahelyen belül a kiosztás nélküli ülőhely-stratégia bevezetésével számos aggály merülhet fel. Az első és legfontosabb a legtöbb ember fejében… “Hová tegyem a dolgaimat?”.

A saját íróasztalát mindenki igénye szerint rendezheti be, személyes és munkához szükséges tárgyait, eszközeit is ízlése szerint elhelyezve. Van, akinek ez kevésbé fontos, de lehetnek olyan dolgozók is, akik számára ez a fajta szabadság nélkülözhetetlen. Emiatt néhány embernek nem ideális egy állandó, kötött ülőhely nélküli iroda. Az asztal keresése minden nap, valamint az idő, amelybe beletelik, amíg elhelyezkednek a helyükön, egyesek számára nyomasztó és stresszes lehet, különösen, ha későn érkeznek az irodába. Nem mindenki érzi jól magát egy ilyen rugalmas környezetben, különösen az idősebb generációk. Ilyen esetekben az előre beosztott munkaállomás nélküli munkahelyekkel járó bizonytalanság negatívan befolyásolhatja a termelékenységet és a munkával való elégedettséget.

Hátrányként kell még említést tennünk a fokozott higiénia szükségességéről – ha mindennap másvalaki ül egy munkaállomásnál, akkor sokkal gyakrabban kell azokat takarítani. Járványveszélyes időszakban pedig minden nap fertőtleníteni. Emiatt, ha ilyen irodában gondolkozol, érdemes lehet az ülőbútorok egy részét műbőr, vagy valódi bőr kárpitozással választanod, ezek ugyanis könnyen tisztíthatóak, és jobban bírják a gyakori fertőtlenítést is.


Érdemes ezt az irodaelrendezést bevezetni?

Az, hogy a nem fix ülőhelyes irodamegoldás megfelelő-e  cégednek, végső soron a vállalat kultúrája dönti el. Ami az egyik vállalatnál működik, lehet hogy a másiknál nem fog. Az egyik legfontosabb szempont, amit minden cégvezetőnek szem előtt kell tartania, az a munkavállalók véleménye. Egy előre megszabott ülőhelyekkel működő iroda is lehet trendi kinézetű. Ebben segít a minél több növény, és a tágas, fényes terek kialakítása. Egy modern irodába modern bútorok is kellenek. A közösségi helységekbe, pihenő sarkokba ideális választások lehetnek az Antares Soft Seating kollekciójának fentebb bemutatott darabjai, melyek modern, stílusos designjukkal igazán modernné varázsolják az iroda hangulatát.