Miért fontos a megfelelő pozíció ülőmunka esetén?

Ha Te is számítógépes, irodai munkát végzel, valószínűleg nem ritka, hogy egy nap akár 8-9 órát is ülve töltesz a monitor előtt. Ez az egészségedre igencsak káros lehet. Ha azonban betartasz néhány, az ergonomikus ülőmunkával kapcsolatos javaslatot, jelentősen csökkentheted annak negatív hatásait.

 

A nem megfelelő üléspozíció a következő negatív hatásokkal jár:

  • Görnyedt vállak
  • Fejfájás
  • Gerincferdülés
  • Nyak, hát, derékfájdalom
  • Keringési problémák
  • Visszeres lábak

Vagyis a helytelen üléspozíció nemcsak átmeneti fáradtságot és fájdalmat, de tartós, akár visszafordíthatatlan elváltozásokat, betegségeket is okozhat. A helyes ülés közbeni testhelyzet fenntartása nem bonyolult, de ehhez tudnod kell, milyen is az. Munka közben pedig folyamatosan figyelned kell rá, hogy testtartásod megfelelő-e.

 

A helyes üléspozíció általánosan:

  • Ülj egyenes háttal, hátrahúzott vállakkal, a teljes hátaddal érintsd a háttámlát
  • A háttámla ne legyen túl meredek, de ne is dőlj túlzottan hátra. Az ergonómia szakemberek azt javasolják, hogy az ülőlap és a háttámla nagyjából 100 fokos szöget zárj be.
  • Nyakadat és fejedet tartasd teljesen függőlegesen. A fejedet mindössze 15 fokkal előre döntve a nyakadra nehezedő nyomás megkétszereződik.
  • Tartsd törzsedet egyenesen, ne dőlj el oldalra
  • Térdeidet 90 fokban hajlítsd, két térded egy magasságban, a csipődnél minimálisan lejjebb helyezkedjen el
  • Mindkét lábad teljes terjedelmével érjen le a földre, vagy ha azt használsz, akkor a lábtartóra
  • Ne ülj keresztbe tett lábbal, mert az rontja a vérkeringést
  • Ne ülj 1 óránál tovább egyhuzamban

 

A helyes üléspozíció képernyő előtti munkavégzésnél

  • Monitorod magasságát úgy állítsd be, hogy a legfelső szövegsor, amit azon látsz, legyen szemmagasságodban
  • Egyenesen tartsd nyakad, monitorod pontosan előtted legyen, ne kelljen fejedet semmilyen mértékben jobbra vagy balra fordítanod, hogy azt megfelelően lásd
  • Monitorod karnyújtásnyira, kb 50-60cm-re legyen tőled
  • Telefonáshoz használj headsetet, ne tartsd a telefont a vállad és a füled között

 

Szék beállítása

  • Maximalizáld a felületet, ahol a hátad hozzáér a szék háttámlájához. Használj deréktámaszt ha szükséges
  • Széked háttámlájád úgy állítsd be, hogy az 100-110 fokos szöget zárjon be a talajjal. Ez a kissé hátradöntött támla segít mérsékelni a gerincedre helyeződő nyomást
  • Széked karfáját úgy állítsd be, hogy a felkarod és az alkarod álltal bezárt szög 100-110 fokos legyen
  • Gépelés közben kezeid kissé alacsonyabban legyenek, mint könyököd. Újjaid vízszintesek legyenek, vagy a föld felé nézzenek
  • Próbáld elkerülni a csuklód bármilyen irányú túlzott elcsavarodását

 

Ahhoz, hogy megfelelően be tudd állítani forgószéked, olyan modellt válassz, amelyek lehetővé teszik a szükséges fokú személyre szabhatóságot. Az Antares 1850 OMNIA standardBOSTON extra és az YPSILON olyan ergonomikus, szinkronmechanikás forgószékek, amelyek nemcsak kényelmesek, de lehetővé teszik a helyes üléspozícióban való, akár napi 8-10 órás ülőmunka végzést.

 

                                     

 

 

 

Egyéb hasznos tippek:

  • Ha a tökéletes testtartásban ülsz, akkor is állj fel legalább óránként, és sétálj egy keveset. Menj el mosdóba vagy igyál egy teát az irodai konyhában. Ha van rá lehetőséged, ne csak ülj egész nap: dolgozz pár órát álló testhelyzetben is.
  • Naponta néhány alkalommal mozgasd át magad; sétálj az iroda körül egyet, menj le és fel a lpécsőn, vagy végez néhányat az itt bemutatott irodai nyújtógyakorlatok közül
  • Megfelelően megvilágított helységben dolgozz, így nemcsak kevésbé leszel fáradékony, de szemeid egészségét is véded